Spennende funn i halvårsstatistikken

Første halvdel av året er over og vi har gravd bittelitt i våre databaser for å se om vi klarte å finne noe fornuftig. Alle tall under er faktiske tall fra våre databaser på tvers av alle kunder og alle segmenter i perioden fra 1. Januar 2018 til 30. Juni 2018.

Over 20% gir en tilbakemelding på kjøpet

Av 252 222 epostinvitasjoner har 51 178 gitt en tilbakemelding i form av en rating, en review eller begge.

Det grønne feltet angir andelen av fornøyde kunder (4 eller 5 stjerner)

84.5% av alle som gir en rating er fornøyd

Av alle som har gitt sin stjernerating på tvers av alle våre kunder gir hele 84.5% 4 eller 5 stjerner og over 60% gir full pott på 5 stjerner (63.3%). Den store majoriteten av norske ehandelskunder er mao fornøyd eller svært fornøyd med produktene de kjøper, og dette kan kanskje virke overraskende for folk som jobber innen ehandel i Norge. Det er nemlig slik at bedriftene stort sett utelukkende får henvendelser fra kunder som enten er misfornøyde eller har en eller annen form for reklamasjon/retur og dette kan gi et veldig kunstig bilde av hvordan situasjonen faktisk er. Norske ehandelskunder er i stor grad fornøyde med det de kjøper!

Bare 7.9% er misfornøyd

7.9% av alle som gir en rating gir enten 1 eller 2 stjerner, og prosentene er henholdsvis 4.7% på 1 stjerne og 3.2% på 2 stjerner (og for 3 stjerner er prosenten 7.6). Kvaliteten er stort sett veldig bra på det som selges, men det er naturligvis også produkter som burde lukes ut.

Kun 1.5% av produkter har en snitt-rating under 3

Karakter-fordelingen til produkter som har fått 5 stemmer eller fler

Av alle produkter i vårt system som har fått 5 ratings eller fler (4763 produkter), så er det kun 1.5% (71) som har et snitt på under 3. Dette er produkter som normalt er for dårlige til å selges og burde strengt tatt fjernes fra butikkenes porteføljer. Omdømme-risikoen ved å selge så dårlige produkter er enorm og ved å fortsette å selge disse utsetter man seg for unødvendig negativ omtale, også utenfor nett

Produktet med flest omtaler

Det produktet med desidert flest omtaler i vårt system kommer fra JapanPhoto med hele 1627 omtaler og 7312 ratings i skrivende stund: https://www.japanphoto.no/cewe-fotobok. Flest service-omtaler er det Klokker.no som har: hele 5230 stykker! (tallene for JapanPhoto og Klokker.no er for hele perioden de har vært kunde)

Hva synes du om denne artikkelen?

Gi din stjernerating og si din mening...og test ut hvordan Lipscore fungerer samtidig!





La oss ta en prat

Ring oss på telefon 22 22 53 15 eller send oss en mail til mail@lipscore.no