Slik påvirker stjerner og brukeromtaler din SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å bli synlig i organiske søk. Er det et sted du ikke vil forsvinne, så er det i søkemotorer som Google.

Bruker du Google? Ja, selvsagt gjør du det! Over 90% av all innhenting av informasjon starter i dag med et søk på nettet. Ulike søkemotorer eksisterer for å hjelpe deg å finne frem til den informasjonen du søker så enkelt og effektivt som mulig. Like fullt er internett en ekstremt lang hale av eksisterende informasjon, og nytt innhold finner veien dit hvert minutt, hver dag. Visste du at hele 15% av søkeresultatene som kommer opp på Google er resultater som Google selv ikke har sett før?

Så hvordan får du disse søkemotorene til å vite at din nettbutikk eksisterer? For å bli synlig i organiske søk gjelder det å ha riktig innhold som samkjører de produktene eller tjenestene du tilbyr med det brukere søker etter der de søker etter dem. Det gjelder å ha det riktige innholdet på plass i din nettbutikk, app og sosiale medier - innhold som gjør at søkemotorer som Google sender brukere i din retning.

Leser du denne artikkelen har du antakeligvis allerede god kunnskap om hva SEO er og hvordan du bør bygge de tekniske aspektene av nettsiden din for å optimalisere for søkemotorenes algoritmer. Samtidig er du nok ute etter det lille ekstra som gir deg en edge ovenfor dine konkurrenter - da er du kommet til riktig sted!

Ratings & reviews - hva er greia?

Tiden er inne for å utvide fokus. I rapporten 47 Experts on the 2019 SEO Trends That Really Matter, påpeker Jeremy Knauff, CEO for Spartan Media, hvordan det å treffe med riktig innhold og å ha svar på brukerens spørsmål - gjerne allerede før de er stilt, er fremtiden til effektiv SEO i 2019. Vi snakker om søkemotoroptimalisering 2.0!

The time is now to stop matching keyword phrases and start making sure that your content comprehensively answers questions your audience is asking via search” - Jeremy Knauff, CEO av Spartan Media

For å bli synlig og søkbar må du ikke bare optimalisere de tekniske aspektene av nettsiden din for at kunder skal kunne finne deg i søkemotorer - du må optimalisere din tilstedeværelse på sosiale medier, inkludert det å få kontroll over eget rykte. For å få best mulig ROI (Return on investment) for din søkemotoroptimalisering, må du være proaktiv i møte med egen kundebase.

Lipscore
Foto: Lipscore

Innhenting av brukeromtaler er en investering som gir deg en kontinuerlig strøm unikt og brukerorientert innhold. Brukeromtaler er ofte langt mer relevante til kunders søk på nett enn produktbeskrivelser, og de er lette å lese på alle enheter! Ikke minst er de den typen innhold andre ønsker å dele videre.

I hvilken grad du og produktene dine snakkes om, vil naturligvis ha en effekt på dets popularitet. Kunder har en tendens til å stole på det andre anbefaler, og objektive meninger i form av brukeromtaler er viktig innen netthandel.

Siden Google jo også er en bedrift som består av mennesker, fungerer denne og andre søkemotorer mye på samme måte:

  1. Søkemotorer liker ny informasjon
  2. Søkemotorer stoler mer på kundene dine enn deg
  3. Søkemotorer favoriserer nettsider med høye ratings

Det koker ned til dette: kjennskap. Hvis ingen kjenner (til) deg, eksisterer du egentlig?

Hvor lett kunden finner deg, og følelsen kunden sitter igjen med etter å ha gitt sin business til deg, er begge ting du kan påvirke.

Søkemotorer vil ha nytt innhold

Google og andre søkemotorer elsker nytt innhold, men det kan være vanskelig å produsere nytt innhold hele tiden, i hvert fall på egenhånd. Åpner du for brukeromtaler, lager kundene godt innhold for deg!

Med brukeromtaler defineres innholdet og nøkkelordene på din nettbutikk og andre kanaler med et språk som faller naturlig for din kundegruppe. De som legger igjen brukeromtaler på dine produkter og tjenester deler ofte flere karakteristikker med andre som leter etter det din bedrift tilbyr.

La oss ta et eksempel. Se for deg at du driver en nettbutikk som selger utstyr til bil-eiere, inkludert vaskeutstyr til bil. Kanskje har du “høytrykksvasker” i ditt sortiment. Bruker en kunde begrepet “høytrykksspyler” er sannsynligheten stor for at også andre gjør det samme. Er brukeromtalene i tillegg av den positive typen, vil søkemotorer som Google over tid begynne å assosiere nettsiden din med disse søkeordene, noe som tiltrekker den mye ønskede “long-tail” trafikken fra organiske søk.

Med mer nytt innhold det blir lettere for søkemotorer som Google å forstå hva det er din nettside handler om!

Søkemotorer stoler mer på kundene dine enn deg

Nettbutikken din er antakelig fylt av innhold du selv har produsert, der du forteller hvor bra din bedrift og dine produkter er. Men selvskryt kan ikke måle seg med positive omtaler fra dine forbrukere. Skryt fra kunder er verdt mye og er det som i mange tilfeller påvirker kunder til å bevege seg i din retning.

Søkemotorer, som kunder, kommuniserer i flere lag. Flere kilder som bekrefter at din business er genuin vare er aldri en dum idé. Er du redd for negative omtaler kan du lese mer her om hvordan negative brukeromtaler kan virke positivt for din nettbutikk.

Ikke bare kan stjerner og brukeromtaler bidra til å bedre din plassering i søkemotorer, det kan også bidra til økt sosial konvertering. Med sosial konvertering menes det word-of-mouth på sosiale medier. Positiv word-of-mouth gir økt tillit som igjen kan føre til bedre konverteringsrate.

Søkemotorer favoriserer nettsider med høy rating

Søkemotorer stoler altså mer på kundene dine enn deg. Tillit er viktig, også her. Med brukeromtaler bekrefter du ovenfor Google at du har grunn til å bli løftet frem. Søkemotorer favoriserer som kjent nettsider som er populære og mye omtalte.

De senere årene har fokuset på innholdets kvalitet og relevans fått stadig mer å si for søkemotorenes algoritmer. Et høyt antall brukeromtaler og bra stjernerangering gir bedre plassering i organiske søk. Når bedriften din kommer opp i organiske søk vil en tydelig stjernevurdering umiddelbart vise potensielle kunder at din bedrift er til å stole på. Stjerner gir økt trafikk, og potensielt også økt salg!

Les mer om hvorfor du ikke bør betale for falske omtaler.

Med et profesjonelt verktøy for brukeranmeldelser kan bedriften din samle inn verdifulle tilbakemeldinger i form av både stjerner og brukeromtaler som gir verdifull innsikt i din kundebase. Å innhente brukeromtaler er også en effektiv måte å tilby potensielle kunder tilgang på objektiv og verifisert kunnskap om din bedrift.

Med stjerner og brukeromtaler blir du synlig på tvers av plattformer og enheter. Word-of-mouth er kraftfulle greier, så hvorfor ikke sette fingeren på pulsen med stjerner og brukeromtaler?




Hva synes du om denne artikkelen?

Gi din stjernerating og si din mening...og test ut hvordan Lipscore fungerer samtidig!





La oss ta en prat

Ring oss på telefon 22 22 53 15 eller send oss en mail til mail@lipscore.no