Er det verdt det å betale for falske brukeromtaler?

Kanskje har du stilt deg spørsmålet “er det verdt det å betale for falske omtaler?” Svaret er et klart og tydelig NEI - du bør ikke betale for falske omtaler. Her får du vite hvorfor.

Det er tøff konkurranse om kundene i netthandel og det gjelder å skille seg ut for å tiltrekke økt trafikk og å få bedre salg. Oppdatert innhold er viktig, og som nettbutikkeier har du gjerne vært i en situasjon der du ønsket at flere av kundene dine la igjen omtale etter gjennomført kjøp.

Gjennom årene har flere store navn innen netthandel blitt tatt for juks med brukeromtaler. Blant annet har giganten Amazon fremdeles problemer med at flere av deres selgere “kjøper” brukeromtaler med å gi gratis produkter til forbrukere som legger igjen sin mening på produktsiden. Andre ganger jukses det gjennom omfattende moderering, eller rett og slett med at selger selv skriver brukeromtaler på egne produktsider.

Falske brukeromtaler har høy risiko

Hvorfor kjøper nettbutikkeiere falske brukeromtaler? Grunnene kan være alt fra ønsket om å få en liten boost rundt et nytt produkt, bare for en kort periode, til at de er redde for egne kunders faktiske opplevelse av produktet eller tjenesten de selger. Men falske brukeromtaler har langt høyere risiko forbundet med seg enn for eksempel negative omtaler. Her kan du lese 7 årsaker til at negative brukeromtaler er positivt for din nettbutikk.

Den mest umiddelbare konsekvensen av å bli tatt for falske brukeromtaler er tillitsbruddet som oppstår mellom deg og dine kunder. Når en kunde ser på en plakat eller et banner, enten det er på TV eller i en nettavis - så vet de at det de ser er betalt reklame. I motsetning til ordinær reklame, vil kundene tro at brukeromtaler i din nettbutikk er skrevet av ekte forbrukere. Kjøper du falske brukeromtaler, bryter du tilliten til dine kunder, noe som det kan ta lang tid å få tilbake.

Ulovlig markedsføring med falske brukeromtaler kan også bøtelegges og skape ytterligere økonomiske konsekvenser for salg. Reglene er mange, og grensen mot reklame kan ofte være tvetydig. Som en hovedregel bør sammenblanding av reelle brukeromtaler og reklame unngås. For å holde orden anbefaler Forbrukertilsynet næringsdrivende på nett å innføre systemer som sikrer verifiserte brukeromtaler. Dersom du heller velger å kjøpe falske brukeromtaler, kan det fort bli dyrt.

Sunn skepsis med økt digital kompetanse

Kjøp og salg av falske brukeromtaler har flere ganger fått stor plass i media, og med rette har både nettbutikkeiere og kunder opplevd usikkerhet rundt verdien av brukeromtaler. Men økt kompetanse i feltet, både på siden til kunde og nettbutikk, gir grunn for optimisme. At kundene dine vet hva de vil ha er ikke noe å være redd for - det er en innsikt verdt å ta vare på.

Den gjennomsnittlige digitale kompetansen blant kunder som handler på nett har økt drastisk de senere årene, og tilbakemeldingene fra kunder som handler på nett står i kø. Dagens kunde har nærmest vokst opp med digital kompetanse som et andre morsmål. Folk flest vet altså at de bør sjekke flere kilder til informasjon før de gjør et kjøp, og leter frem anmeldelser og omtaler fra flere forskjellige nettsider før de gjennomfører (spesielt dyre) kjøp på nett.

Dersom brukeromtalene på din nettside er falske, vil det med stor sannsynlighet oppdages.

Slik avslører du falske brukeromtaler

Det er ikke noen eksakt vitenskap å avsløre falske brukeromtaler på nett, men det er definitive kjennetegn man kan bite seg merke i:

  1. Sjekk tidspunkt og antall omtaler. Ofte blir personer som publiserer falske brukeromtaler kompensert på ulike vis, og dermed vil ofte flere liknende omtaler publiseres av en person rundt samme tidsrom.
  2. Sjekk språket. Personer som legger igjen falske brukeromtaler benytter gjerne de samme ordene flere ganger og skriver mindre detaljert - en ekte omtale er ofte mer tilbakeholden i fremtoningen enn de falske.
  3. Se etter utelukkende positive omtaler. Dersom omtalene er utelukkende positive - det er ikke en eneste negativ ting å si, og produktet/ tjenesten alltid får topp ranking, er det grunn til å tvile på om den er ekte.
  4. Legg merke til fokuset i omtalen. Dersom omtalen gir deg en følelse av at den ikke er skrevet av en forbruker som har vært på stedet eller faktisk har benyttet produktet de anmelder, men det virker mer som reklame, er det grunn til å tvile.
  5. Se etter et Verified Buyer Badge. De fleste seriøse netthandlere har systemer på plass for å forsikre kundene sine om at personen som legger igjen en omtale faktisk har kjøpt produktet de anmelder. Det er ofte en mulighet å se anmelderens fulle navn.

Verifiserte brukeromtaler - en gullgruve

Stadig voksende etterspørsel etter brukeromtaler har naturligvis ført til langt mer effektive systemer for håndtering av kundeomtaler. Dersom du ikke allerede benytter deg av et system for brukeromtaler i din nettbutikk så bør du tenke deg om igjen. Med verifiserte brukeromtaler unngår du usikkerhet rundt falske brukeromtaler. I stedet skaper du tillit til din merkevare, kultiverer kunderelasjoner og øker salg.

Benytter du en invitasjons- basert plattform som Lipscore til å samle inn brukeromtaler vil potensielle kunder se at omtalene som vises på dine produktsider kommer fra personer som faktisk har kjøpt produktet de anmelder. Dette signaliserer at du tar kundene dine på alvor, og at du ønsker å vite hvordan du kan bli bedre. Slik virker det:

Verifiserte brukeromtaler gir deg innsikten du trenger for å overleve i netthandel!

Kort fortalt - her er 5 gode grunner til ikke å kjøpe falske brukeromtaler

  1. Ikke kjøp falske brukeromtaler - det er ulovlig.
  2. Ikke kjøp falske brukeromtaler - det kommer til å oppdages, og du kommer til å miste kunder.
  3. Ikke kjøp falske brukeromtaler - kundene dine vil komme til å spre ordet om deg, og det vil få langsiktige konsekvenser for salg.
  4. Ikke kjøp falske brukeromtaler - det finnes mye bedre måter å samle ekte omtaler på!
  5. Ikke kjøp falske brukeromtaler - for det trenger du ikke! Du tjener langt mer på å verdsette de brukeromtalene du har, og håndtere negative omtaler med omhu.

Hold deg for god til å kjøpe brukeromtaler, gi heller kundene dine en grunn til å komme tilbake ved å la ekte kunder få muligheten til å fortelle deg hva de synes!


Hva synes du om denne artikkelen?

Gi din stjernerating og si din mening...og test ut hvordan Lipscore fungerer samtidig!





La oss ta en prat

Ring oss på telefon 22 22 53 15 eller send oss en mail til mail@lipscore.no