Dette er min gründerhistorie

1. september 2013 var en stor dag. Uker og måneder med søvnløse netter, endeløse kvelder med research og et uhorvelig antall timer med grubling kulminerte i det som skulle bli et «lifechanging moment». Jeg bestemte meg for å starte Lipscore.

Jeg var allerede godt etablert og gjorde det veldig bra som freelance it-konsulent, men familiesituasjonen var ikke akkurat «optimalisert» for noen gründertilværelse. Jeg var gift og hadde tvillinger på 1.5 år, den ene med en alvorlig kronisk sykdom, og vi hadde for mindre enn 6 måneder siden flyttet inn i et ubeboelig hus som jeg var mer eller mindre ansvarlig for å gjøre beboelig. Det var ingen mangel på fritidsaktiviteter, for å si det forsiktig. Men etter å ha vært med på et par oppstartsrunder tidligere (som ikke var mine egne) lå det fortsatt en drivkraft der inne et sted.

Min bror og jeg hadde i mange år diskutert sosiale medier, markedsføring og forskjellige aspekter rundt dette og vi kom på et tidspunkt fram til at dersom det fantes en plattform der folk kunne diskutere produkter, istedenfor å vise feriebildene sine og dagens lunsj, så ville dette potensielt være ekstremt attraktivt. Men hvordan i huleste skulle man få folk til å ha fruktbare diskusjoner om produkter i full offentlighet?? Dette var ingen enkel nøtt å knekke, men det var dette utgangspunktet som fikk kverna til å snurre.

Det gikk laang tid, måneder, med løse tanker uten at jeg følte at jeg hadde knekt koden, men så slo det meg plutselig en dag; kundeomtaler. Det hadde irritert meg sykt mange ganger at ingen norske nettbutikker så ut til å få dette til å fungere…men hva om nettbutikkene samarbeidet? Hva om omtalene om et produkt deltes mellom alle som selger det samme produktet og i tillegg bygger et slags community rundt kundeomtaler? Det ville jo både hjelpe både kundene og nettbutikkene samtidig.

EUREKA!!!!

Det var som en bombe slo ned i livet mitt og de neste ukene sov jeg bare noen timer hver natt. Konseptet med å dele kundeomtaler mellom nettbutikkene tilfredsstilte nesten alle kriterier jeg hadde satt på forhånd, og ved å spe på med litt gamification og sosial deling og den slags så hadde jeg et unikt konsept på et slags nettverk der mine kunder / nettbutikkene skaffet innholdet. Dette hadde i mine øyne et eventyrlig potensiale.

«It’s gametime baby», tenkte jeg og jeg så meg aldri tilbake. Dette MÅ jeg bare gjøre, kona fikk si hva hun ville.

It's on

14 måneder og over 800 000kr av egne midler senere var første versjon klar for lansering. Jeg hadde gjort ganske mange forsøk på å få med meg noen med-gründere men uten hell. Selvtilliten og troen på konseptet var imidlertid skyhøy så jeg dundret på helt alene. Og strategien var like enkel som den var genial; jeg gir bort programvaren gratis og lever av dataene som blir samlet inn. På den måten får man en stor base med kunder / prøvekaniner kjapt, kjører proof of concept i noen måneder før vi kjører på med investorer. Piece of cake, null stress, CHING CHING!!

Åh så feil man kan ta.

Det gikk 2 måneder fra lansering av vår app i Magento App Store til første kunde kom, en ubetydelig nettbutikk helt uten omsetning som avinstallerte etter noen minutter. Skuffelsen og ventetiden var helt ubeskrivelig.

First faceplant.

Etter noen flere måneder og en håndfull testkunder kom første «ordentlige» kunde som lyn fra klar himmel. De hadde over 1000 ordre/måned, brukte Lipscore fullt ut, og vi fikk gjort en fullverdig test. Det fungerte! Og kundene ga stjerner og reviews i hopetall! Til tross for en usedvanlig treg start og mange frustrerende stunder hadde vi nå faktisk bevist at vi hadde laget et system som virker, og til alt overmål virket det MYE bedre enn så å si alle andre konkurrenter. Vi hadde laget noen helt unike funksjoner som gjorde at andelen av kunder som gir en tilbakemelding på kjøpene de har gjort var eventyrlig høy. «Ledestjernen» i vår bransje, BazaarVoice (NASDAQ), hadde en tilbakemeldingsrate på 2.8% mens vi hadde over 20. Nå var seieren i sikte!

Men nei. Det varte og det rakk, ting gikk ikke som planlagt og den store suksessen lot vente på seg. «I built it, they didn’t come»…det viste seg rett og slett at det å lage noe revolusjonerende ikke var nok. Det måtte selges og jeg som tung teknolog hadde ikke ferdighetene til å selge godt nok.

Noen «lyspunkter» var det imidlertid; Gjennom iherdig nettverking klarte jeg på mirakuløst vis å få en av lederne i Schjærven Reklamebyrå interessert (de har Elkjøp ++ som kunder) og vi ble enige om å ta en presentasjon for noen av folkene deres. Dette var en tilnærmet storeslem for meg i den fasen selskapet var. Jeg forventet å møte kanskje et par ansikter, men i møtet stilte 10 av de skarpeste prosjektlederne deres!! Driitnervøs forklarte jeg konseptet med så mye overbevisning og entusiasme jeg klarte men skepsisen lå tjukt. Møtet ebbet ut etter ca 25 minutter da en av prosjektlederne sa «..så det du sier er at hvis Elkjøp og Expert blir kunder av dere så vil de dele kundeomtalene mellom seg? Det kommer ALDRI til å skje!».

Faceplant. Again.

Det ble tydelig at både strategien med å dele kundeomtalene og å gi bort programvaren gratis var så feil som den kunne få blitt og en strategiendring var uunngåelig. Kundene ville rett og slett ikke ha det. Jeg hadde fortsatt klokketro på selve systemet vi hadde laget, tilbakemeldingsraten på over 20% holdt seg hele veien, men deling av omtaler mellom selskap måtte skrotes og prismodellen måtte endres. Sommeren 2016 hadde vi allerede endret prismodellen flere ganger og hadde over 100 aktive kunder men så å si ingen av dem betalte. Jeg hadde brukt totalt nesten 1.5 mill av egne penger på selskapet, men realiteten etter over 1.5 års drift var brutal: mindre enn 2000kr i månedlig omsetning og mine spede men tallrike forsøk på salg ga tilnærmet null resultat.

Både min kones tålmodighet og min egen var i ferd med å ta slutt. Etter over 3 år og masse penger var det ingen lyspunkter i sikte og vi ble enige om at hvis ingenting skjer innen kort tid så skal selskapet legges ned. Jeg startet å legge planer for å forsøke å selge programvaren. Enden var nær.

Så plutselig, ut av ingenting, skjedde det to viktige ting innenfor samme uke som forandret alt. I slutten av august 2016 fikk jeg en telefon fra en tidligere kollega og samtalen fortonte seg omtrent slik;

«Hei Henning, jeg har stor tro på det du driver med…er du keen på en selger som jobber utelukkende på provisjon eller? Jeg kan starte om litt over en måned».

Kødder du med meg eller?? Etter såå lang tid og såå mye motgang så daler bare denne engelen ned i fanget mitt..jeg visste nesten ikke hva jeg skulle gjøre. Men jeg fikk stotret fram et «Jaa…det er jeg ganske keen på» og vi fikk landet en avtale og han startet å jobbe like etterpå. I tillegg fikk jeg samme uken som selgeren ringte meg kontakt med en av de få «kjendisene» innenfor ehandel i Norge, Ole Martin Evensmo (ehandel.com), og etter diverse møter og samtaler så ville han bidra både med nettverk og investere en liten del i selskapet. To hendelser innenfor samme uke som endrer alt.

Helt sjukt!!

----------

Det er nå gått enda et år når jeg nå skriver dette og nesten 4.5 år etter at det startet. Vi er allerede i gang med 2018 men 2017…det er nesten for sterkt for meg å skrive om dette. Lipscore har gjort det DRIITBRA!! Det har vært nedturer i år også, men så utrolig bra det har gått! Jeg har visst fra første sekund at jeg som «hardbarka» teknolog ikke vil være i stand til å gjøre dette til en suksess alene, men å finne akkurat den personen som snur pilene viste seg å være usannsynlig vanskelig. Derfor er det ekstremt tilfredsstillende at man endelig, etter så utrolig mye slit, motgang og en tilnærmet endeløs tålmodighet, får med seg de riktige folkene og å gjør det så bra som det nesten er mulig å gjøre det. Endelig kan selskapet bli det det fortjener å være! Og jeg synes det er på sin plass å si at jeg er sjukt stolt! Å jobbe i årevis med noe og nekte å gi seg er dessverre ikke synonymt med at ting på et eller annet tidspunkt løsner. Men å omsider kunnde levere tjenester til selskaper som JapanPhoto, EnklereLiv, Merida, Jernia, Kid Interiør, Ice.net, Coverbrands, etc gjør meg ydmyk samtidig som det er en vanvittig deilig følelse å se at gründerdrømmen lever så til de grader fortsatt.

Framtiden

Min spådom for 2018 er at det kommer til å bli enda bedre enn 2017. Vi skal i gang med enda flere kunder, vi skal lansere mange nye tjenester, vi skal igjennom GDPR og vi skal ikke minst ut i markedet og lete etter investorer. Det Lipscore som eksisterer i dag vil med andre ord være noe ganske annet i slutten av 2018. Det blir en lang rekke oppturer og helt sikkert også nedturer det neste året, men så utrolig spennende!

All fornuft tilsa at jeg skulle tatt livet av dette selskapet for flere år siden, men fornuften kan ikke alltid få siste ordet.

The train has left the station!

Hva synes du om denne artikkelen?

Gi din stjernerating og si din mening...og test ut hvordan Lipscore fungerer samtidig!





La oss ta en prat

Ring oss på telefon 22 22 53 15 eller send oss en mail til mail@lipscore.no