Brukeromtaler: derfor er kundetillit så viktig for netthandelen

For at kunder skal velge å handle i akkurat din nettbutikk må du vise at du er til å stole på. Formelen er enkel: økt tillit = bedre konverteringsrate.

Kunders tillit til netthandel bunner ut i en bedrifts villighet og evne til å gjøre det enkelt for kunden å finne relevant informasjon. En bedrift som viser tillit til sine kunder, får tillit tilbake.

Dersom din nettbutikk ikke virker troverdig vil kunder ofte velge å gjøre sin handel andre steder. Usikre kunder avslutter gjerne midt i kjøpsprosessen, og forteller andre om sin negative opplevelse med din nettbutikk. Dagens kunde vil ha en bekvemmelig og personlig handleopplevelse som gjør det lett å handle, og det er opp til nettbutikkene selv å finne løsninger som skaper en smertefri og tillitsvekkende handleopplevelse.

Så hvordan skape kundetillit til din nettbutikk?

Manglende eller upresis informasjon gjør kunder usikre, og usikkerhet minsker tillit og ødelegger for salg. Med brukeromtaler gir du enkelt kundene dine den ekstra forsikringen de søker før de tar avgjørelsen om å kjøpe med å tilby oppdatert informasjon fra andre forbrukere.

Dagens kunde er villig til å betale mer dersom de får svar på det de lurer på og føler at det produsenten selv skriver, kan bekreftes av andre verifiserte kjøpere på produktsiden. Stadig flere forventer å se brukeromtaler som en tredjeparts verifikator før de gjennomfører kjøp på nett.

Undersøkelser viser at kunder i liten grad lar seg påvirke av tradisjonell reklame sammenliknet med anbefalinger fra venner og kjente. Kunder har opptil 12 ganger mer tillit til brukeromtaler enn hva de har til produsentenes egen beskrivelse. Våre tall fra Lipcscore viser at kun 7.9% av handlende kunder er misfornøyde og gir negative brukeromtaler, og at de fleste brukeromtalene ender med en positiv vurdering!

Brukeromtaler skaper økt tillit med å vise at du er aktivt engasjert i egen kundegruppe. De gir deg uvurderlig innsikt i kundenes perspektiv og skaper et sterkt grunnlag for å utvide din merkevare. Med brukeromtaler bygger du tillit over tid som tiltrekker mer trafikk, øker konverteringsraten og forbedrer gjennomsnittlig ordreverdi.

Hva betyr tillit for kunder som handler på nett?

Det er ofte små marginer som avgjør hvor kunder velger handle. Hva som avgjør om kunder gjennomfører et kjøp eller ikke kan være alt fra manglende innhold eller usikkerhet rundt personvern til trege nettsider og slitsomme betalingsmetoder. Men viktigst av alt er tillit.

For gjøre det bra i netthandel må du skape en attraktiv, bekvemmelig og tillitsvekkende handleopplevelse for dine kunder. Siden det å shoppe på nett i seg selv er en abstrakt handling der kunden ikke har muligheten å vurdere produktet direkte, er det ekstra viktig å tenke på hvordan kunden oppfatter nettbutikkens troverdighet.

1. Bedriften er moralsk

Kunder vil vite at bedriften de handler hos følger loven og at de bryr seg om kundene sine. I økende grad betyr det at bedriften anerkjenner sitt samfunnsansvar og integrerer sosiale og miljømessige hensyn i sin bedriftsmodell på frivillig basis og uavhengig av lovpålegg.

2. Produktet står til forventningene

Som forbruker forventes det at produktet eller tjenesten en kjøper holder den standarden som bedriften hevder at den skal holde. Forbrukere ønsker å bli betrygget i at valget de tar sikrer dem den kvaliteten de søker. Det betyr også at det forventes tilgang til nøyaktig og objektiv informasjon, i økende grad i form av brukeromtaler fra verifiserte forbrukere.

3. Informasjonen er korrekt

Når forbrukere stoler på informasjonen din bedrift har tilgjengelig, er det langt mindre sannsynlig at de velger å gjøre handelen sin andre steder. Riktig og oppdatert informasjon er særlig viktig ved kjøp av kostbare varer. Potensielle kunder sjekker ofte flere kilder før de gjør et større kjøp, og vil med større sannsynlighet handle hos deg dersom du har flere kilder tilgjengelig på produktsiden.

4. Bedriften beskytter sine forbrukere

Som kunde er det viktig å vite at bedriften en handler hos, tar sine forhåndsregler og har gode retningslinjer for personvern. Kunder ønsker å vite at deres private informasjon som for eksempel kredittkortdetaljer og adresse oppbevares sikkert.

5. Hvis det er noe forbrukeren ikke forstår, har bedriften en god forklaring på hvorfor

I dagens digital verden er begrepet “Terms and Conditions” velkjent, men kunnskap om hva det innebærer er gjerne ikke fullt så tydelig. Som kunde må en stadig vekk krysse av at en godtar en bedrifts betingelser. Forbrukere er generelt komfortable med å ikke vite nøyaktig hvorfor ulik informasjon samles inn av en bedrift, så lenge en kan være sikker på at informasjonen benyttes til relevante formål som å utvikle et bedre produkt eller tjeneste.

6. Det går som det skal

Dersom en forbruker skal velge å gjennomføre en kjøpsprosess, svare på spørsmål og gjennomgå flere ulike steg, ønsker de å være sikre på at målet med det og intensjonene deres ved å gjøre det, blir møtt. De vil vite at kjøpet går som det skal. Det holder ikke alltid at du som bedrift gir ditt ord. Før kundene dine selv har erfart å handle i din nettbutikk vet de jo egentlig ikke om det går som det skal. Derfor er ofte innholdet på produktsiden avgjørende.

Fremtidens netthandel

Det har tatt tid for norske kunder å få det som vane å handle på nett, men de senere årene har nordmenn virkelig fått smaken på netthandel. I følge Norsk e-handel 2018 fortsetter nordmenns forbruk på nett å øke markant, med en økning på hele 17% fra 2017 til 2018.

Likevel taper mange nettbutikker fortsatt omsetning som følger av feil eller manglende innhold på sin nettside. I 2018 ble det viktigere enn noensinne å finne måter å demonstrere troverdighet på i netthandel, og det vil bare bli viktigere i årene som kommer. I følge Salsify var 2018 året der kunder begynte å sette troverdighet foran prisjakt - kunder bryr seg nå mindre om pris så lenge produktet demonstrerer troverdighet.

En god kunderelasjon skapes ved å vinne kundenes tillit, og innholdet på dine produktsider har aldri vært viktigere for nettopp det. Brukeromtaler er en enkel og effektiv måte å vise tillit til dine kunder på - og en bedrift som viser tillit til sine kunder får tillit tilbake!

Fremtidens netthandel- kunde vil i økende grad forvente å finne oppdaterte brukeromtaler på produktsidene dine. Brukeromtaler bidrar til å gi et mer fullverdig inntrykk av produktets brukervennlighet og troverdighet. Med brukeromtaler inviterer du kundene selv til å kvalitetssikre dine påstander for deg og gir potensielle kunder tredjepersons- verifikasjonen de så gjerne ønsker å se. Sammen med ordentlige produktbeskrivelser gir brukeromtaler din nettbutikk høy troverdighet.

Brukeromtaler fra Lipscore er 100% ekte, skrevet av ekte kunder, med kundenes egne ord, uredigert, og signert med kundens fulle navn. Det gir troverdighet.

La oss hjelpe deg - kom i gang med brukeromtaler og få økt tillit til din nettbutikk i dag!


Hva synes du om denne artikkelen?

Gi din stjernerating og si din mening...og test ut hvordan Lipscore fungerer samtidig!





La oss ta en prat

Ring oss på telefon 22 22 53 15 eller send oss en mail til mail@lipscore.no