3 måter produktomtaler gir økt omsetning i din nettbutikk

Omsetningen i din nettbutikk påvirkes av tre sentrale parametere; trafikk, konverteringsrate og gjennomsnittlig ordreverdi.

Fordelene med produktomtaler er mange. For kundene blir det lettere å orientere seg i markedet, de sparer tid og kommer lettere til en avgjørelse som føles trygg og riktig. I fysiske butikker er ansatte tilstede for å veilede og forsikre sine kunder om valget de tar. På nett er det produktomtaler som gir potensielle kunder trygghet ved å vise at din nettbutikk har flere fornøyde kunder som har hatt positive opplevelser med kjøp hos dere.

Men produktomtaler er ikke bare til for å hjelpe kunden å ta riktig avgjørelse - de er minst like viktige for deg og dine ansatte. Gjennom produktomtaler får du tilgang på uvurderlig informasjon om produktene i ditt sortiment. Produktomtaler fra kunder gir deg blant annet muligheten til å redigere misvisende produktinformasjon, noe som igjen kan bety færre returer.

Er du ikke allerede en av dem som benytter produktomtaler i sin nettbutikk, går du glipp av omsetning - her er 3 gode grunner til å ta i bruk verifiserte produktomtaler i din nettbutikk nå!

1. Produktomtaler gir mer trafikk

For å øke fortjenesten i din nettbutikk må du naturligvis være synlig i søk og ha mye trafikk til din side. Produktomtaler er en svært kostnadseffektiv måte å samle brukergenerert innhold på som hjelper deg å øke din organiske søketrafikk (søkemotoroptimalisering). Brukergenerert innhold er ferskt og oppdatert informasjon fra kunder som gjør at du skiller deg ut fra konkurrenter og fanger oppmerksomheten til potensielle kunder.

Du tenker kanskje at en godt formulert produktbeskrivelse er mer enn nok. Ja - en produktbeskrivelse er viktig for å gi kunden din svar på tekniske aspekt ved produktet de vurderer. Men før potensielle kunder kommer så langt som å lese din produktbeskrivelse, må de finne deg blant alle dine konkurrenter. Kunder benytter gjerne andre ord enn deg i sin beskrivelse av produkter, noe som betyr at de også bruker andre ord enn deg når de søker etter de samme produktene på nett. Med mange og utfyllende produktomtaler øker dermed din synlighet i søkemotorene.

En nettbutikk med mye produktomtaler vil over tid bli en stor kunnskapsbank og en hendig kilde til informasjon for kunder som kan komme innom for å lese seg opp på omtaler. Det betyr at den såkalte direktetrafikken til nettsiden også øker.

Med en levende produktside som stadig oppdateres med ny og unik produktinformasjon fra både deg og dine kunder blir du ofte også belønnet med en bedre plassering hos Google og andre søkemotorer, da søkemotorene ser at dine produktsider “lever” og stadig oppdateres.

2. Produktomtaler øker konverteringsraten

Mye trafikk er positivt for din nettbutikk, men det alene sikrer ikke salg.

Undersøkelser viser at potensielle kunder i liten grad lar seg påvirke av tradisjonell reklame sammenliknet med anbefalinger fra venner og kjente, og for kunder som handler på nett er produktomtaler det nærmeste de kommer til en personlig anbefaling.

Kunder har opptil 12 ganger mer tillit til produktomtaler enn hva de har til produsentenes egen beskrivelse. Tall viser at det er 63% mer sannsynlig at en kunde gjennomfører et kjøp dersom nettbutikken har produktomtaler tilgjengelig. Nettbutikker som har verifiserte produktomtaler på sine produktsider opplever i gjennomsnitt en konverteringsøkning på 18%.


Produktomtaler motiverer altså til kjøp. Der antall stjerner skaper interesse og får kunden til å undersøke videre rundt populære produkter, er det produktomtaler - andre kunders erfaringer, som betrygger og forenkler kjøpsprosessen til den grad at det gir innvirkning på konverteringsraten.

Benytter du verifiserte produktomtaler holder du din produktside oppdatert samtidig som du tiltrekker flere positive omtaler. Våre tall fra Lipscore viser at hele 84% av alle som gir en rating er fornøyde. Med produktomtaler gjør du kunden til din beste ambassadør!

3. Produktomtaler øker gjennomsnittlig ordreverdi

Kunder som handler på nett vil forsikre seg om at det de kjøper møter deres behov. Det er lettere å bruke penger, hvis du vet at det du bruker penger på, er det du vil ha.

Allerede i 2007 kom analyseselskapet Comscore med en rapport som viste at 75% av brukere anser produktomtaler som en viktig informasjonskilde ved kjøp i nettbutikk. Nyere undersøkelser bekrefter at produktomtaler har betydelig innvirkning på kundeatferd og kjøpsvilje i netthandel. Det er særlig de nyeste og mest hjelpsomme produktanmeldelsene som har størst effekt på salg.

Terskelen for å investere i dyre produkter på nett blir langt lavere med synlige verifiserte produktomtaler på produktsiden. Selv om produktomtaler har positiv innvirkning på salget av varer i alle prisklasser, viser det seg at produktomtaler har størst innvirkning på konverteringsraten til produkter med høyere pris. Ved å ha produktomtaler i din nettbutikk, gjerne da særlig på dyrere produkter, eliminerer du kundens tvil med å tilby god bredde i tilgjengelig informasjon.

Jo mer penger kunden legger i kjøpet, desto viktigere blir produktomtaler for kjøpsvilje. Med verifiserte produktomtaler øker altså kundenes kjøpsvilje på dyrere varer, noe som resulterer i høyere gjennomsnittlig ordreverdi og gir økt salg.

Regnestykket for suksess med netthandel er enkelt:

Trafikk + Konverteringsrate + Gjennomsnittlig ordreverdi = Omsetning

Produktomtaler gir økt omsetning ved å generere mer trafikk, forbedre konverteringsraten og gi høyere gjennomsnittlig ordreverdi.

Så hva venter du på? Ta i bruk verifiserte produktomtaler i dag for et bedre resultat i morgen!

Hva synes du om denne artikkelen?

Gi din stjernerating og si din mening...og test ut hvordan Lipscore fungerer samtidig!





La oss ta en prat

Ring oss på telefon 22 22 53 15 eller send oss en mail til mail@lipscore.no